♥ Livet som skolfotograf

 
 
 
 
 
Hej alla!
 
Som jag tidigare skrivit så har jag börjat arbeta som skolfotograf och det är en av många anledningar till varför det varit så tyst på bloggen. För när jag kommer hem efter en dags arbete vill jag typ inte göra något annat än att äta mat och däcka framför tv:n ;) Men jag tänkte beskriva lite kort hur arbetet går till:
 
Det blir tidiga mornar som inleds med att jag kör till den skola jag ska vara på och det är ofta omkring en timmes körning. Sedan måste man ju vara på plats i god tid för att kunna rigga upp all utrusting innan första klassen kommer :) Man måste veta vart man ska vara och vem som släpper in en och så vidare. Sådana saker ringer man och kollar innan så att det är klart på morgonen!
 
De olika årskurserna ska ställas upp på olika sätt vid gruppbilden för att den gyllene regeln "Alla ska synas lika mycket, och ingen ska synas mer än någon annan" ska fungera. Sedan fotar man enskilda porträtt på varje elev och det är superviktigt att de sitter i rätt pose. Viktigast är att de sträcker på ryggen och ser glada ut :) *klick* *klick* "Tack, du blev jättefin! Vad duktig du var! Glöm inte din beställningslapp. Så tar vi nästa.. Vad heter du?" (Väljer namn i listan på datorn och fotar vidare). För att göra en uppskattning av tiden så har man cirka 15 minuter för en gruppbild och sedan 1 minut per elev vid de enskilda porträtten. De första veckorna kändes det superstressigt men jag har alltid hunnit med alla innan nästa klass dykt upp :) 
 
Det är ett utmanande arbete och det gäller att vara fokuserad och ha lätt att lösa problem. För det är ju så att konflikter kan uppstå - ofta mellan elever. Exempelvis "Han kallade mig för pucko!" Jag: "Ingen är ett pucko. Om det är någon som är pucko här så är det jag. Eller hur?" Alla: "Nääää!" Jag: "Nej, visst säger man inte så? Ingen är ett pucko okej? Bra!". Vanligt är också att elever (vid uppställning av gruppbilden) börjar peta på varandra, bråka och röra varandras hår. Så man måste arbeta rätt fort för att det inte ska bli kaos ;) Beroende på åldern på eleverna med såklart! Och situationen. Man måste alltid läsa av klassen och deras energi. Det är viktigt att få en klass att tycka att det är kul med skolfoto - det ska vara en kul upplevelse! :)
 
Ofta ska man även fotografera omslagsbilden till skolkatalogen och aktivitetsbilder. Aktivitetsbilder är bilder när eleverna är ute på skolgården och gungar, hoppar hage eller något annat kul :) Det är en skön omväxling att få komma ut ur idrottshallen (eller vilken lokal man nu har) och fota. Så sammanfattningsvis är det ett roligt men utmanande arbete!
 
Har ni några frågor är det bara att fråga på :)
 
 
 

 
 

Kommentarer
Postat av: AnnaSmyckeform

Hej!
Vad roligt att läsa om hur det är att vara skolfotograf. Jag tycker det låter inspirerande :)
Kram

Svar: Vad kul att du fann inlägget inspirerande! :) Kram
Lundahlfoto

2015-09-25 @ 06:34:51
URL: http://www.annasmyckeform.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0